Vorige week (21 februari) stond de uitzending van het programma ‘Monitor’ in het teken van de prestatiedruk die leerkrachten voelen in de groepen 1 en 2. Na die uitzending hebben we veel leerkrachten hier over gesproken en in de gesprekken kwamen eigenlijk twee geluiden naar voren:
Sommigen herkenden de prestatiedruk die de leerkrachten voelen in de groepen 1/2 en waren blij dat er in de media hier nu aandacht voor is, in de hoop dat er een verandering in het kleuteronderwijs gaat komen. Dat het accent gaat verschuiven naar de brede ontwikkeling van kinderen en het welbevinden in plaats van de nadruk op de opbrengsten van alleen rekenen en taal.
Anderen vonden het jammer dat de insteek zo negatief was; het zou mooi zijn als er in de media meer aandacht komt voor hoe goed onderwijs aan het jonge kind er uit ziet/kan zien.
Dat zou inderdaad goed zijn; niet (alleen) de nadruk leggen op wat allemaal niet goed gaat, maar richt je op wat wel goed gaat, en laat zien hoe dat onderwijs er dan uit ziet. Daar kunnen we met elkaar volgens mij uitzendingen over vullen, toch? Een klein voorzetje..
Het uitgangspunt van goed onderwijs voor het jonge kind ligt bij de psychologische basisbehoeften van kinderen: relatie, competentie en autonomie. Van daaruit werk je aan betekenisvol onderwijs door middel van goed ingerichte hoeken, een goed en passend aanbod op grond van je observatiegegevens. Met als doel kinderen de ruimte te geven zich te ontwikkelen in de volle breedte.
En als de basis goed is (je hebt een goede relatie met de kinderen, kinderen voelen zich competent en autonoom) dan kun je in je didactiek gaan kijken hoe kinderen de stap kunnen maken naar ‘leren’. Als je werkt met een methode dan is het belangrijk om in je voorbereiding kritisch te kijken naar de activiteiten die daarin staan beschreven. Is het doel passend, welke mogelijkheden zijn er om te differentiëren, kunnen de kinderen handelen, is het spelmatig en laat je kinderen gebruik maken van al hun zintuigen (of mogen ze alleen hun oren gebruiken)…
De methode is een middel, geen doel op zich.
Hiermee is het plaatje nog lang niet volledig, maar laten we samen in beeld brengen hoe ‘goed onderwijs’ voor het jonge kind er uit kan zien!
Reageren op dit bericht? Kijk dan op onze Linkedin pagina ONDERWIJSZAKEN.