17 mei is Astrid Poot te gast in het Techniek Café in Den Haag. Astrid is actief als maker en heeft het concept Klooikoffers bedacht.
De Klooikoffers zijn voor kinderen én hun ouders. Met gewoon, echt gereedschap en materiaal. Om lekker samen te klooien, samen iets te maken, bezig te zijn, dingen te ontdekken en leren. Het klooien kan tot een werkstuk leiden, maar dat hoeft natuurlijk niet. Klooikoffers lenen kinderen gratis via school.
In Klooikoffer 1 zit bijvoorbeeld een striptang en beetje elektronica, waarmee je een lampje kunt maken. “Het zijn expres geen kant-en-klare bouwspullen. Je moet er zelf iets van maken. Want dat is waar het daadwerkelijk om gaat: om creativiteit, samenwerken en probleemoplossend vermogen, maar bovenal: om plezier!”
Ook op school een leuk avontuur
Er zijn op dit moment al bijna 6 Klooikoffers met allemaal hetzelfde geheim: ze geven zowel het kind als de ouders nieuwe kennis en skills die een startpunt kunnen zijn van ieders creativiteit, wat trots en voldoening geeft. En ook op school kan een Klooikoffer van nut zijn. Veel leerkrachten denken: ik kan niets met techniek. Maar als je het gewoon met je leerlingen samen gaat doen, lekker uitproberen, dan wordt het wat en is het heel erg leuk. Ga bijvoorbeeld iets met kettingreacties doen en leer over oorzaak-gevolg. Of ga gewoon gereedschap uitproberen met de hele klas. Lekker zagen! Je hoeft het als leraar helemaal niet zelf te kunnen. Als je maar ‘doet’. Begin klein, dan wordt ‘makersonderwijs’ zeker-weten een leuk avontuur.
“Makersonderwijs gaat over kinderen in hun wereld nu. Het is nu leuk. Maar ook goed voor je verdere leven. Door te klooien ontwikkel je je tot competente, zelfstandige, creatieve en kritische burger. Het doet een beroep op probleemoplossend vermogen. En je wordt er vrolijk van!”
Ben je benieuwd naar de koffers en het verhaal van Astrid? Kom naar het Techniek Café in Den Haag
Het Techniek Café is open op dinsdag 17 mei van 16.15 tot 20.00
adres: O3, zaanstraat 25 te Den Haag
opgeven via www.ewtzh.nl/wtcafe.
Meer informatie? Bekijk dit document.