Tijd voor SPEL
Een training over spelen en leren
Kinderen leren spelenderwijs, daar zijn we het allemaal over eens. Spel is een ideaal middel om cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling op gang te brengen en te houden en is een onmisbaar onderdeel van het onderwijs aan het jonge kind. Maar spel is er niet altijd zomaar vanzelfsprekend voor ieder kind. Sommige kinderen lijken te blijven hangen in de fase van het manipulerend spel en rommelen wat aan in de verschillende hoeken. Of een groepje herhaalt steeds hetzelfde spel.
Jonge kinderen hebben veel speeltijd, een rijk ingerichte speelomgeving en de juiste stimulans en begeleiding nodig om zich te ontwikkelen tot volwaardige spelers. Pas als de spelontwikkeling zelf goed op gang komt, kun je deze benutten voor het behalen van cognitieve of sociaal-emtionele doelen. In deze cursus leer je eerst hoe je de spelontwikkeling van ieder kind kunt observeren en je leert spelniveau’s herkennen. Vervolgens kijken we met welke interventies je kinderen kunt stimuleren om verder te komen in de spelontwikkeling. Tot slot leer je hoe je met behulp van spel doelen op cognitief- of sociaal-emotioneel gebied kunt bereiken.
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten op een centrale locatie en 2 bezoeken in je eigen groep. Tijdens het eerste bezoek gaan we met behulp van co-teaching aan de slag met het spel van een groepje kinderen of het spel in een bepaalde hoek. Het tweede bezoek richten we ons op spelend leren en dat doen we ook samen met behulp van co-teaching.
Voor wie
Deze training is voor leerkrachten in de onderbouw van het basisonderwijs en pedagogisch medewerkers van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven.
Inhoud
- Bijeenkomst 1: spel van jonge kinderen bekijken en beoordelen
- Bijeenkomst 2: interventies om spelontwikkeling op gang te brengen en te begeleiden
— co-teaching in de groep - Bijeenkomst 3: spelend leren
— co-teaching in de groep
Cursusleiding
De bijenkomsten zullen begeleid worden door Andrea Heyboer en Annemarie Mulder, evenals de co-teachingsbezoeken.
Praktische informatie
De training bestaat uit drie bijeenkomsten (van drie uur) en twee co-teachingsbezoeken per deelnemer en wordt vooraf gegaan door een intakegesprek. Hierin bespreken we wat jij wilt bereiken met deze training en co-teaching en op welke manier we dit kunnen inbouwen in het programma.
Meer informatie?
Wil je weten of deze training wat voor je is, heb je een vraag over onze aanpak of wil je een afspraak maken voor een intakegesprek: vul hieronder dan je mailadres in, dan nemen wij contact met je op: