ZIN in lezen!
Een training over ‘Betekenisvol lezen en schrijven in de groepen 1 t/m 4’
Leren lezen en schrijven kan niet los worden gezien van de totale ontwikkeling van kinderen (Van Oers 2005). Vanaf het moment dat een kind als peuter of kleuter de school binnenstapt is het onderdeel van een geletterde cultuur. Laten we kinderen daar op een betekenisvolle manier gebruik van leren maken. Zo voorkomen we wellicht dat leren lezen en schrijven een technische klus is die geklaard moet worden tussen eind groep 2 en halverwege groep 4. Het proces van geletterd worden is een mooi en dynamisch proces, waarin je samen met kinderen vanaf de start van de basisschool al spelend , lezend, pratend en schrijvend een weg zoekt. In de training vertalen we dit naar concrete aanpakken voor de groepen 1 – 4.
We zien hierbij de volgende ontwikkelingslijnen:
- Van verhalen vertellen en tekenen naar teksten schrijven en teruglezen
- Van rollenspel met spelscripts met teksten naar functioneel lezen en schrijven
- Van voorlezen en samenlezen naar meelezen en vloeiend lezen
Uit ‘Lezen en schrijven doe je samen’ van Bea Pompert; 2017
Naar aanleiding van de alarmerende cijfers over het niveau van begrijpend lezen van onze 15-jarigen hield Kees Vernooy , tijdens de uitreiking van het boek Technisch lezen in een doorlopende leerlijn van Marita Eskes (Rotterdam nov ’20), een pleidooi voor het investeren in achtergrondkennis van jonge kinderen en inzetten op rijke en inhoudelijk interessante teksten. Door lezen en schrijven te verbinden aan het thematisch spelen en leren in de groepen 1-4 en echt te investeren in goede boeken en teksten, kunnen we hier daadwerkelijk gevolg aan geven.
Op welke manier kun je met dit onderwerp aan de slag?
In deze training werk je samen met je collega’s van de onderbouw (groep 1 t/m 4) aan een doorgaande lijn waarin kinderen in de eerste vier schooljaren heel veel lezen (en schrijven) in betekenisvolle situaties en met veel plezier! Je bouwt zo aan een duurzame leesmotivatie en ziet de achtergrondkennis van jullie kinderen zich steeds verder uitbreiden. We werken aan concrete aanpakken voor de verschillende groepen en je krijgt een pakket met boeken waar je direct mee kunt starten.
Er zijn 4 bijeenkomsten (van 3 uur) en 2 praktijkbezoeken (1 online coachingsgesprek nav de praktijkopdrachten en 1 bezoek op locatie). De bijeenkomsten zijn online of op jullie locatie; afhankelijk van de gegeven omstandigheden. Iedere bijeenkomst is opgebouwd uit: inhoudelijke input voor het hele team (groep 1-4), specifieke onderdelen voor de onderbouw en middenbouw en terugkoppeling van en vooruitblik op de praktijkopdrachten. Als team krijg je een krat met boeken passend bij een thema waar jullie ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Hierover stemmen we voor de start van de training met elkaar af.
Meer weten?
Laat hieronder je naam en mailadres achter, dan nemen wij contact met je op!