Beeldcoaching
Beelden zeggen meer dan 1000 woorden.. Als je een specifieke leervraag hebt waar je als leerkracht mee aan de slag wilt gaan, is het fijn als er letterlijk iemand met je meekijkt. Samen breng je dan in beeld wat goed werkt. Het kan in zo’n persoonlijk traject gaan om heel uiteenlopende vragen. Vragen die leerkrachten regelmatig ons voorleggen zijn o.a:
- Hoe organiseer ik de wisselingen van een les? Of de speelwerk les?
- Hoe kan ik zorgen voor een grotere betrokkenheid van m’n kinderen?
- Hoe houd ik op een prettige manier orde in mijn groep?
- Hoe ga ik om met kinderen met opvallend gedrag?
- Hoe geef ik op een goede manier instructie?
Met een (S)VIB-traject (school video interactie begeleiding) werk je als leerkracht aan het optimaliseren van je handelen met behulp van beeldmateriaal dat is opgenomen in je eigen groep. De begeleider maakt een nauwkeurige analyse van de opgenomen beelden en tijdens de nabespreking bekijk je verschillende fragmenten en bespreek je samen wat sommige fragmenten heel krachtig maakt en wat je een volgende keer anders zou doen. De feedback is gericht op je leervraag en wordt versterkt door het samen bekijken en bespreken van de beelden.
Hoe kun je hiermee aan de slag?
- Individueel (S)VIB traject
- Beeldcoaching in een groep; in deze vorm maken we opnames bij verschillende mensen uit je team rond een gezamenlijke leervraag. Ook de nabespreking is samen met andere collega’s. We doen dit om samen met en van elkaar te leren en met je team een volgende gezamenlijke stap te kunnen zetten.
- Werk je als coach of IB’er volg dan de training: leren coachen met beelden
Meer weten?
Meer weten over beeldcoaching of een intakegesprek plannen voor een (S)VIB-traject?
Stuur een mailtje naar Licia (licia@onderwijszaken.nl).