Met observaties aan de slag! (spelenderwijs werken aan doelen)
Observeren is een basisvaardigheid die iedere leerkracht/pm’er zou moeten beheersen. We weten ook dat observeren en registreren zonder daar consequenties aan te verbinden voor je aanpak voor individuele kinderen of je groep geen zin heeft. Maar hoe gebruik je je observatiegegevens voor het maken van een goed en beredeneerd aanbod en vooral hoe sluit je hierbij goed aan bij de wijze waarop jonge kinderen leren? We verdiepen ons in een aantal ontwikkelingslijnen en maken een vertaling naar spelenderwijs doelgericht leren. Hierbij besteden we aandacht aan het inrichten en begeleiden van het spel in de hoeken, interactief voorlezen en het vormgeven en begeleiden van kleine groepsactiviteiten.
Op welke manier kun je met dit onderwerp aan de slag?
- Training ‘met observaties aan de slag’; In drie bijeenkomsten leer je hoe vorm kunt geven aan een aanbod voor jonge kinderen op grond van je observatiegegevens of rapporten vanuit je leerlingvolgsysteem
- Training op de werkvloer (dmv co-teaching of beeldcoaching)
Meer weten?
Wil je weten op welke jij aan de slag kunt met deze onderwerpen, vul hieronder dan je mailadres in, dan nemen wij contact met je op: