Samenwerkingspartners
We werken actief samen met partners die ons kunnen aanvullen en versterken. We vinden het belangrijk om deze verbinding met collega’s te maken om goed in te kunnen gaan op specifieke vragen van klanten. Niet alleen voor de directeuren, managers, leerkrachten en pm’ers zijn deze verbindingen relevant. Wij zijn zelf ook nieuwsgierig/leergierig en werken daarom graag samen met o.a. onderstaande collega’s en organisaties:
Partners met wie we samenwerken
“Spel is één van mijn grootste passies. Ik geloof dat ieder kind in de wereld het recht heeft om te leren door te spelen!” Mijn naam is Gerjanne van Ravenhorst. Ik woon en werk sinds 2016 in Rwanda. Als vrijwilliger voor VSO begeleidde ik (kleuter) leerkrachten bij het invoeren van het Rwandese curriculum waarbij ‘spelend leren’ centraal staat. Waar kinderen eerst de hele dag naar de leerkracht moesten luisteren en haar nariepen, wordt er nu gespeeld! Prachtige dingen zijn er ontstaan, vaak met een minimum aan middelen. Ontwikkeling gaat in kleine stapjes, zeker als de omstandigheden uitdagend zijn, maar met creativiteit, innovatie en optimisme kan je ver komen!
Mijn taak in Rwanda, om spelend leren meer aandacht te geven, zit er nog niet op! Vandaar dat ik begin 2020 mijn eigen onderwijs consultancy ‘Twiga dukina’ heb opgericht. Twiga dukina betekent ‘we leren terwijl we spelen’. Naast het geven van coaching en training heb ik aan een boek gewerkt, waarbij het belang van spelend leren door middel van een metafoor wordt uitgelegd. Met dit boek hoop ik veel ouders en leerkrachten te bereiken en spel toegankelijk te maken. ONDERWIJSZAKEN heeft mij ondersteund bij het mogelijk maken van de totstandkoming van het boek, dat halverwege 2020 werkelijkheid is geworden!
In dit filmpje kun je zien hoe mooi het is geworden.
In 2021 heb ik (dankzij twee giften, waaronder één van ONDERWIJSZAKEN) materialen kunnen kopen voor een kleuterschool in mijn woonplaats Shangi. De leerkrachten waren erg blij met de materialen, maar hebben zelf nog weinig ervaring in het ‘spelend leren’. Voor mij best een uitdaging om samen met hen en de kinderen hier vorm aan te geven.
Veel kinderen zijn namelijk heel afwachtend; ze durfden in eerste instantie het speelgoed niet aan te raken en vervolgens zag je dat ze er weinig met het materiaal experimenteerden. Dat raakt mij iedere keer weer…. Een kind hoort toch van nature te spelen? Ik heb ze aangemoedigd en veel spel voor gedaan en uiteindelijk waren de meesten kinderen actief betrokken en meer aan het uitproberen.
Ik ga regelmatig terug naar de school en zie stapje voor stapje meer spel bij de kinderen; ook de leerkrachten beginnen langzaamaan te ontdekken dat kinderen veel meer plezier hebben als ze leren door spel. En vooral dat laatste is -naar mijn idee- enorme winst!
Wil je meer weten over mijn werk? Kijk dan eens op mijn site of check dit filmpje waarin je kunt zien hoe spelend leren er in afgelegen gebieden in Rwanda uit kan zien.